Waarom is renoveren belangrijk?
Het aanbod van vakantieparken in Nederland blijft toenemen. Ook verandert het consumentengedrag snel. Met de complete familie op elkaar gepakt in een grijs te klein huisje, dat kan echt niet meer. Om concurrerend te kunnen blijven moeten we investeren in de toekomst. Wat wil de gast echt? Het gebruik, de exploitatie en de waarde ontwikkeling van bungalows is veranderd.
Om de concurrentie in de markt aan te kunnen blijven gaan, is het belangrijk dat de Classic bungalows voldoen aan de wensen van de hedendaagse vakantieganger. Het eigentijds maken van uw ‘Classic’ is dus niet alleen van belang voor uw eigen comfort maar heeft ook direct effect op de waarde (ontwikkeling) van uw bungalow.
Waardeontwikkeling; tweedeling in de markt
Het kunnen bieden van een concurrerende bungalow is belangrijk voor de waarde van de woning. Zowel in exploitatie (verhuur) als bij verkoop. Door de enorme toename van bungalowparken is het aanbod gestegen. Gelderland heeft de grootste dichtheid van ‘huisjesparken’ (CBS 2015) van Nederland. Veel van de bungalows die particulier eigendom zijn, zijn gedateerd. Parken die op dit moment nog verkopen zijn parken waarbij de verhuur professioneel wordt uitgevoerd. Dit zijn over het algemeen parken met een goede ligging, een kwalitatief aanbod van voorzieningen en een verscheidenheid aan luxe, eigentijdse en goed onderhouden bungalows.
Parken die nu nog goed verkopen zijn parken met professionele verhuur
De crisis van afgelopen jaren heeft ervoor gezorgd dat de huizenprijzen zijn gedaald. Ook heeft de markt voor vakantiehuizen een enorme klap gehad. Inmiddels stijgt de verkoop van vakantiehuizen weer licht, bij parken met nieuwe en geheel gerenoveerde woningen. Er ontstaat een tweedeling in de markt tussen moderne vakantieparken en parken met een oud gedateerd aanbod van woningen en voorzieningen. Dit blijkt uit een rapport dat Bureau Stedelijke Ontwikkeling heeft gemaakt in opdracht van makelaarsvereniging NVM.
Koop als belegging
Mede door de lage rente kopen goed verdienende Randstedelingen weer een buitenhuis in populaire vakantiegebieden, aldus de NVM. Het aantal transacties nam in 2014 en 2015 licht toe. Maar toch is er gemiddeld genomen nog niet bepaald sprake van herstel. Het totaalaanbod van te koop staande vakantiewoningen bij de tien grootste websites is afgelopen jaar nog verder opgelopen.
De groei is vooral zichtbaar bij vakantiehuizen in goede staat
Hoewel de vraagprijs van de geadverteerde woningen nog wel licht steeg, nam de daadwerkelijke verkoopprijs met gemiddeld 6 procent af. Ook in de eerste twee maanden van 2015 zette de prijsdaling met 8 procent scherp door. De groei is vooral zichtbaar bij nieuw gebouwde vakantieparken, oudere huizen in goede staat en aantrekkelijke vakantiegebieden in de bossen en langs de kust. Particulieren, ook afkomstig uit Duitsland, zijn de kopers van die huisjes. Zij willen best een paar weken per jaar vertoeven in hun villa of huisje, maar zien de aankoop in de eerste plaats als een mooie belegging.
Verhuurbaarheid
De verhuurbaarheid van de woning speelt een grote rol in de waarde van uw bungalow. Veel particulieren die nu een vakantieobject kopen, kopen dit als belegging. Naast de ligging en het voorzieningenniveau is de kwaliteit van de bungalow erg belangrijk.
De verhuurbaarheid heeft veel invloed op de waarde van de bungalow
Om concurrerend te zijn is het noodzakelijk dat er een goed onderhouden, eigentijdse en luxe bungalow wordt aangeboden. De rendementen die dan kunnen worden behaald zijn aantrekkelijk – zeker gezien de lage rentestand – en hebben direct effect op de verkoopprijs van de bungalow.